EXPOSITIE
VERZET EN VERDRIET IN BEELD

25 augustus 2018 t/m 27 januari 2019

Tijdens KerstFair Huis Doorn kun je met je ticket van de KerstFair de expositie bezoeken.

klein 01

Käthe Kollwitz, Klage, Modell 1938–41, Bronze (Relief) (c) Käthe Kollwitz Museum Köln, Foto: Sasa Fuis.

 

De tentoonstelling is op 24 augustus a.s. feestelijk geopend door Prinses Beatrix

   

 

Met de beeldententoonstelling Verzet en verdriet in beeld staat Museum Huis Doorn stil bij 100 jaar einde Eerste Wereldoorlog. Het museum laat zien hoe Duitse en Nederlandse kunstenaars tussen 1914 en 1970 hebben gereflecteerd op beide wereldoorlogen; oorlogen die van grote invloed waren op de ontwikkeling van de moderne kunst.

Wereldoorlogen als breukvlakken
De Eerste Wereldoorlog wordt vaak als een breuk omschreven, het startpunt van de avant-garde, hoewel de eerste stappen in de richting van de abstracte kunst al vóór 1914 in gang waren gezet. Ook de Tweede Wereldoorlog wordt beschouwd als een maatschappelijk, sociaal en cultureel keerpunt. In 1945 is de roep om nieuwe artistieke uitdrukkingsvormen groot: kunst wordt gezien als reflectie en katalysator van maatschappelijke vernieuwing.

De tentoonstelling laat zien hoe verschillend mensen in conflictsituaties reageren. Twee uitersten komen in de tentoonstelling tot uitdrukking: daadkrachtig verzet en intens verdriet. De tentoonstelling toont hoe kunstenaars met deze thema’s werkten en wat hun drijfveren waren.

 
Cor van Kralingen, Vallende man
 
Mari Andriessen, Dokwerker


Twee perspectieven op twee locaties
In het museum komen de in Nederland de vrij onbekende Eerste Wereldoorlog en de welbekende Tweede Wereldoorlog samen. De tentoonstelling brengt niet alleen herdenkingssculpturen uit twee wereldoorlogen bijeen, maar ook uit twee landen. De sculpturen zijn afkomstig uit Nederlandse en Duitse collecties. De kunstwerken laten de verschillen en overeenkomsten zien tussen verwerking en herdenking in Duitsland en Nederland. De Duitse sculpturen hebben betrekking op de Eerste Wereldoorlog, toen Nederland neutraal was. De (voorstudies van) Nederlandse oorlogsmonumenten herinneren aan de Tweede Wereldoorlog.

Historisch huis
In het historische huis staat het werk van de Duitse beeldhouwer Käthe Kollwitz centraal. Het werk van Kollwitz is onderdeel van een bredere presentatie van Duitse herinneringssculpturen van onder andere Wilhelm Lehmbruck, Ernst Barlach en Georg Kolbe.

In de sculpturen en grafiek van Kollwitz staan lijden en kracht in een interessant spanningsveld: van een piëta van moeder met dode zoon tot een beeld van moeders die zonen tegen oorlogsgeweld beschermen. Het exposeren van Kollwitz werk in het voormalige huis van de Duitse keizer betekent een confrontatie; aan het begin van de twintigste eeuw heeft de familie Hohenzollern namelijk meerdere keren geweigerd een medaille aan haar uit te reiken. Door haar werk te exposeren in het voormalige ballingsoord van Wilhelm II brengen wij haar werk ‘in het hol van de leeuw’.

 
Käthe Kollwitz, Pietà
 
Gerhard Marcks, Prometheus


Paviljoen
In het glazen paviljoen worden dertig grote en kleine beelden van Nederlandse beeldhouwers tentoongesteld. Gietsels en voorstudies van bekende Nederlandse oorlogsmonumenten laten zien hoe de Tweede Wereldoorlog in Nederland wordt herdacht en welke rol monumenten daarbij spelen. In dit deel van de tentoonstelling staan voorstudies van het Nationaal Monument op de Dam in Amsterdam (John Rädecker), de Dokwerker in Amsterdam (Mari Andriessen) en het Indisch monument in Den Haag (Jaroslawa Dankowa).

*Met een ticket voor de KerstFair kun je de tentoonstellingen in het Huis en het paviljoen bezoeken.

Brand
Brand
Brand
Brand
Brand
Brand

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

©2016 Estate Events